Rengøring ved fraflytning af bolig

Rengøring ved fraflytning af bolig

I forbindelse med flytningen er rengøringen sjældent øverst på listen, da man har mange andre opgaver at tage sig til, men det er vigtigt, at der er gjort godt og korrekt rent i boligen. Når man flytter fra en lejebolig, skal man sørge for, at boligen er ren og klar til overdragelse, når den nye lejer skal flytte ind. Det skyldes, at der er regler for dette, som oftest er angivet i den kontrakt, man har underskrevet med boligselskabet. Boligselskabet skal sikre sig, at boligen er ren og nydelig, hvorfor der stilles krav til fraflytteren.

Har man en ejerbolig, er kravene ikke de samme, men det anbefales altid at rengøre boligen inden overdragelse. Det er et godt signal at sende til den nye ejer, og ejendomsmæglere nævner det oftest over for sælgeren, da køber typisk er med, når nøglerne overdrages. 

Rengøringen er som nævnt ikke det, man som fraflytter prioriterer højest, når man har travlt med at pakke alt og rykke over til den nye bolig. Derfor kan man tage kontakt til et rengøringsselskab med speciale i flytterengøring, da de kan sørge for, at alle krav overholdes inden overdragelse. Med grundig flytterengøring og slutrengøring kan man sikre sig, at boligen står skarpt, når boligselskabets folk skal godkende boligen.

Herunder er der listet en række opgaver, som du selv kan stå for, samt en række opgaver som flytterengøringsselskabet kan varetage for dig, så du kan fraflytte boligen på bedst mulige måde. 

Planlægning og tid: Start med at pakke dine ting i god tid, så der er tilstrækkelig tid til at udføre en grundig rengøring. Selskaberne kan rengøre boligen i akutte tilfælde, men undgå den stress der er ved at få rengjort boligen dagen før. 

Materialer og udstyr: Rengøringsselskabet vil have de rette materialer og udstyr, som er nødvendige for at udføre slutrengøringen. Det er alt fra rengøringsmidler, klude, børster, støvsuger, mopper, skrubbebørster til handsker. Flere rengøringsselskaber benytter i dag miljøvenlige og skånsomme rengøringsmidler. 

Checkliste: Ved at hyre et rengøringsselskab til rengøring ved fraflytning, undgår man også at overse områder, som skal rengøres. De vil have en detaljeret checkliste over de områder, der skal rengøres. Det kan omfatte stue, soveværelser, køkken, badeværelser, skabe, lofter, gulve, vinduer og eventuelle apparater, der skal efterlades i boligen. Nogle fraflyttere undlader rengøring af visse områder, men når tilsynsfolket fra boligselskabet tjekker boligen, kan der være bemærkninger, hvorfor det er godt at alliere sig med et selskab, når der skal udføres slutrengøring. 

Rengøring i vinkler og hjørner: Vinkler og hjørner er ofte steder, hvor snavs og støv samler sig, men også de områder, som mange glemmer, overser eller undlader at rengøre. Ved at bruge en smal børste eller en klud til at komme ind i disse områder, kan man sikre, at de er rene. Det er også vigtigt, at man tjekker og rengører gulv-til-loft hjørner og bag møbler eller hvidevarer, som skal forblive i boligen, når man skal flytte.

Vinduer og spejle: Det kan være svært at rengøre vinduer og spejle, da det for nogle er en udfordring at rengøre vinduer uden på og sikre sig, at der ikke efterlades vand- eller dugpletter. Rengøringspersonalet vil have en passende glasrens til formålet og sørge for at tørre overfladerne af med en fnugfri klud eller avispapir for at undgå striber.

Køkken og apparater: Flere fraflyttere forsøger at rengøre fedt og andre rester, som har sat  sig i afkroge og flader inde i en ovn, men det kan være besværligt, hvis man ikke har det rette udstyr. I checklisten, som rengøringsselskabet følger, vil der være punkter for køkken og apparater, således at de rengør ovn, mikrobølgeovn, køleskab, fryser og eventuelle andre apparater omhyggeligt. Dermed kan man sikre sig fjernelse af madrester og snavs fra både indvendige og udvendige overflader.

Badeværelser: Rengøring af badeværelset i forbindelse med flytning omfatter toiletter, badekar, brusekabiner og håndvaske. Endvidere vil personalet også rengøre overflader på vaskemaskinen og evt. tørretumbler. Badeværelset er grundet vand og fugt et rum i boligen, hvor der forekommer meget kalk. Det kan medføre kalkaflejringer eller skimmel, som man ikke skal efterlade, da det kan medføre, at boligen ikke bliver godkendt.

Gulve: Alt afhængigt af gulvtyper i boligen kan disse rengøres med støvsugning og gulvvask. Dog kan man være ude for, at der er pletter eller spor efter rengøringen, hvis man ikke bruger de rette midler. 

Lofter og vægge: De kan være svære at rengøre, men det er overflader, som man ser, når man træder ind i boligen. Hvis der er synlige pletter på lofter og vægge, skal man forsøge at fjerne dem. Hvis man efterlader lysarmaturer og lamper, skal disse rengøres for støv.

Affaldsbortskaffelse: Nogle selskaber kan hjælpe med  bortskaffelse af andet affald, som man ikke ønsker at tage med sig, men det skal aftales med dem. Selskabet vil selvfølgelig bortskaffe snavs, støv mv. som en del af rengøringsarbejdet.

Inspektion: Efter at have udført flytterengøringen, skal du foretage en grundig inspektion af boligen for at sikre, at alt er i orden. Hvis du lejer, kan udlejer eller ejendomsmægler også udføre en inspektion.

Dokumentation: Det kan være en god idé at tage billeder af den rengjorte bolig som bevis, hvis der opstår tvister senere.

Husk, at kravene til flytterengøring kan variere afhængigt af din kontrakt, lovgivningen eller andre bestemmelser. Sørg for at konsultere din lejekontrakt eller tale med udlejeren/ejendomsmægleren for at forstå de specifikke rengøringskrav, der gælder for din situation.