Virksomheders markedsføring er i dag langt mere end avisannoncer, bannerreklamer på busser og skilte i vinduerne. I dag er markedsføringen nemlig i høj grad blevet digitaliseret, og der er udviklet en lang række effektive, digitale muligheder for at nå ud til potentielle kunder og opnå gensalg hos eksisterende kunder. I dette indlæg vil vi komme ind på 3 helt afgørende grunde til, at digital markedsføring bør prioriteres, men først vil der komme en gennemgang af, hvad digital markedsføring egentlig dækker over, og hvilke forskellige muligheder der er inden for digital marketing,
Hvad er digital markedsføring?
Digital markedsføring er en samlet betegnelse for en lang række marketingdiscipliner og markedsføringstiltag, der foregår på digitale kanaler. Man kan derfor godt kalde digital markedsføring for et paraplybegreb, hvor der under paraplyen er forskellige grene. Digital markedsføring er nemlig markedsføring på både søgemaskinerne, sociale medier, hjemmesider, via e-mail etc. Det er derfor ikke ét bestemt tiltag, men derimod mange forskellige.
Hvilke muligheder er der inden for digital marketing?
Mulighederne inden for digital marketing er mange. Herunder listes typiske digitale marketing muligheder, som mange virksomheder har gavn af. Der findes rigtigt mange forskellige digitale marketinggreb, så derfor samler vi dem under endnu flere mindre paraplyer: nemlig Paid Search, Organic Search, Paid Social, Organic Social, kommunikation, web og content.
Paid Serach
Paid Search dækker over forskellige discipliner inden for betalt annoncering på søgemaskiner:
- Google Ads – annoncering på Google
- Bing Ads – annoncering på Bing
- Google Shopping
- Youtube Ads – annoncering på YouTube
- Display Ads – annoncebanner på flere hjemmesider
- Performance Max – særlig kampagnetype med adgang til uendelig mange værktøjer, der sikrer, at dine Googleannoncer performer
Organic Serach
Organic Serach dækker over en række tiltag, der kan optimere en hjemmesides placering i de organiske søgeresultater i søgemaskinerne.
- SEO (søgemaskineoptimering)
- Søgeordsanalyse
- Linkbuiliding
- Teknisk SEO
- Hastighedsoptimering
Paid Social
Paid Social er en samlet betegnelse for annoncering på sociale medier. Der findes dog mange forskellige medier, der kan give mening at annoncere på, ligesom der er mulighed for “retargeting”. Derfor findes der inden for digital markedsføring:
- Facebook Ads
- Instagramn Ads
- LinkedIn Ads
- Pinterest Ads
- Tik Tok Ads
- Remarketing
Organic Social
Organic Social dækker over den organiske tilstedeværelse på sociale medier:
- Facebook håndtering
- Instagram håndtering
- LinkedIn håndtering
- Pinterest håndtering
- Community management
Digital kommunikation
Markedsføring handler også om virksomhedens kommunikation online. Det dækker blandt andet over:
- PR
- Reputation marketing
- Kundeanmeldelser
Web
Digital markedsføring handler også om gode brugeroplevelser, derfor er følgende teknikker og discipliner også vigtige.
- Konverteringsoptimering
- Webdesign
- Webudvikling
Content
Digital marketing handler også om indhold – både tekst og visuelt indhold på tværs af kanaler. Derfor er følgende også en del af digital markedsføring.
- Content til sociale medier
- Content til annoncer
- Videoproduktion
- Foto
- Annimation
- Tekstforfatning
Derfor er digital markedsføring vigtigt
1. Du skal være, hvor dine kunder er – og de er online
Først og fremmest handler det om at være der, hvor dine kunder er. I dag starter købsrejsen ofte online, og derfor er det afgørende, at det er dig og din virksomhed, der kommer frem, og oplevelsen af dig er god. Det gælder, hvad end det er på sociale medier, på Google eller et helt tredje digitalt sted.
2. Du kan måle resultaterne af dine marketingaktiviteter meget præcist
En anden fordel ved digitale marketingaktiviteter er, at der er rigtig gode muligheder for at måle effekten af indsatsen og rette til og optimere, så resultaterne bliver bedst mulige,
3. Du kan nå ud til mange potentielle kunder
Med de mange muligheder inden for digital markedsføring, er der også mulighed for at nå ud til mange potentielle kunder. Derudover kan de rette indsatser også betyde en en markant stigning i antal konverteringer.
Hvem kan hjælpe med min digitale markedsføring?
Der findes mange forskellige måder at få hjælp til sin digitale markedsføring. Nogle virksomheder vælger at satse på egen marketingafdeling, mens andre vælger at outsource til et eksternt digitalt markedsføringsbureau fx ATAK Digital. Hvilken løsning, der giver bedst mening for dig og din virksomhed, afhænger af mange forskellige faktorer,